En enkel åtgärd för att skapa ordning och struktur på arbetsplatsen

För några veckor sedan skulle jag gå ner i förrådet här på kontoret för att leta efter en specifik sak jag visste fanns där nere, och det slutade med att jag fick riva ut precis allting och att jag fick på snudden till ett mentalt sammanbrott. Vi har ingen ordning på någonting och innehållet kartongerna är en salig blandning av allting. Jag fick liksom nog och gav upp efter en stund.

Uppmärkta förvaringslådor som underlättar vardagen

Därför har vi nu lagt en beställning på flertalet förvaringslådor. De flesta med lock men även ett fåtal utan. Jag bara längtar tills de anländer och vi kan börja sortera och strukturera kaoset som råder där nere just nu. En förvaringslåda med eller utan lock till kablar, en förvaringslåda till ljusstakar, en till kontorsmaterial… Jag tror ni fattar grejen.

Tanken är att gå igenom låda för låda och sortera ner det i rejäla förvaringslådor som vi slutligen märker upp och staplar på varandra med märkningen utåt för att alla skall enkelt kunna gå ner i förrådet och hämta något utan att det krävs att man river ut allting och får ett mentalt sammanbrott.

Att när som helst kunna hitta det man letar efter

 

Ordning och struktur gör så himla mycket och jag hoppas att mina kollegor är lika taggade som jag på att efter förrådet även gå loss på våra kontor och övrig yta för att sortera och rensa allting. Det underlättar ju något enormt i vardagen att ha alla saker på rätt plats och när som helst kunna hitta det man letar efter. Många kan nog tycka att jag har ett lite väl stort kontrollbehov men jag tror faktiskt att alla andra kommer bli minst lika nöjda som jag över att skapa lite ordning och reda här på jobbet.